Sportrusten

Wil jij meer weten over training? Wil je meer energie en een blijmoediger brein? Wil je ontspannen, ook op de dagen dat je niet sport?

Misschien las jij ‘Verademing’ vorig jaar heb je er nog steeds niet echt iets mee gedaan, of heb je de lezing van Koen de Jong gevolgd over sportrusten en ben je geïnspireerd geraakt? Bij 1 keer ‘Ja’ is sportrusten een goed idee.

Wat is Sportrusten?
Als je je ingeschreven hebt voor een loopevenement en je wilt goed voorbereid aan de start staan, begin dan 100 dagen voor het loopevenement met sportrusten. Zo blijf je gemotiveerd en leer je veel over training en ademhaling.

 

Voor de doe-het-zelvers hier de 5 sportrustenpunten op een rij:

  1. Iedere dag een ademhalingsoefening
  2. Kort voor het sporten 2 minuten een ademhalingsoefening
  3. 3 keer in de week sporten
  4. Waarvan 1 keer per week ‘vogels kijken’ (dat is rustig sporten)
  5. 1 keer per 3 weken lang en intensief sporten

En dat 100 dagen volhouden. Wanneer begin jij?

Voor wie?

  • Als je meedoet  aan een evenement van 10 km, 15 km of langer.
  • Als je niet weet hoe je de trainingen aan moet pakken.
  • Als je naast het lopen ook meer energie wilt overhouden.
  • Blijf je hangen op een bepaald niveau en wil je stiekem wat harder lopen?
  • Wil je als extraatje beter slapen, ontspannen of een blijmoediger brein?

Hoe werkt 100 Dagen Sportrusten?
Geef jezelf op 5 punten dagelijks een cijfer. Op welk punt wil jij verbeteren?Vogels kijken shirt IMG-20160610-WA0000

  1. Blijmoedigheid
  2. Energie
  3. Slaap
  4. Sporten (basissnelheid)
  5. Concentratie

Kies een evenement en de startdatum en enthousiasmeer een vriend of vriendin om 100 dagen met je mee te doen. 100 dagen is best lang dus een ‘partner in crime’ is zeker een goed idee.

Sportrusten ‘Vogels kijken’ trainingen
Om je op weg te helpen met de ademhalingsoefeningen, organiseert All Counts® Run Coaching Sportrusten-trainingen. Op vrijdagochtend om 08:00 of 09:00 uur wordt er gestart vanaf steeds wisselende locaties voor een training ‘Vogels kijken’ van een uur. Er wordt geoefend met ademhalingsoefeningen voor, tijdens en na afloop van de training. Het is van belang dat je een hartslagmeter om hebt. Heb je die zelf niet, dan kan je er een lenen. De trainingen worden verzorgd door een Atletiekunie gediplomeerde looptrainer en ademcoach. Meestal kan je na 3 trainingen al zelfstandig aan de slag. Er kan naast de trainingen ook ademtherapie worden gegeven en er kunnen rust- en inspanningstesten volgens de Energy Control Methode worden afgenomen.

Wat is de Energy Control methode?
Een wetenschappelijk getoetst systeem wat gebruik maakt van een speciale hartslagband, horloge en software. Hiermee kunnen we in rust de ademfrequentie en hartslagvariabiliteit bepalen, waarmee je inzicht krijgt in je ademhaling, de bron voor een structurele verbetering van je conditie, herstel- en stressniveau en zelfs het bereiken van je ideale gewicht.
De inspanningsmeting geeft je inzicht in jouw persoonlijke trainingszones, gebaseerd op je omslagpunt wat tijdens de test wordt bepaald. Hiermee kun je gerichter en meer gestructureerd trainen en rusten. Meer over de Energy Control Methode.

Het deelnemerspakket
Voor € 15,- kun je met 3 trainingen meedoen. Geef je op door een e-mail te sturen aan sportrusten@runcoaching.nl.
Stuur voor meer informatie over ademtherapie of testen volgens de Energy Control Methode een e-mail aan tineke@runcoaching.nl.