Waarom testen met de Energy Control Methode?

Energy control meten en testenWil je weten of je talent hebt of hoe het met je conditie of gezondheid is gesteld? Wil je weten hoe je moet trainen om beter te worden of controleren of je goed getraind hebt? Dat kan je allemaal halen uit een test volgens de Energy Control Methode.

Een van de symptomen van onze huidige drukke bestaan is dat onze ademhaling ontregelt raakt. In de meeste gevallen ademen wij te snel, te veel; zelfs als er geen inspanning geleverd wordt. Op het eerste gezicht lijkt dit onschuldig maar dat is het zeer zeker niet.
De ademhaling zou de mate van inspanning moeten weerspiegelen. Als je in rust bent is een frequentie van 6 tot 8 ademhalingen per minuut voldoende. Ga je je inspannen met wandelen, hardlopen of fietsen dan kan je ademhaling oplopen tot wel 60 keer per minuut.

Heb je in rust een te hoge ademhalingsfrequentie dan denkt je lichaam dat je een inspanning verricht en zit je in de suikerverbranding in plaats van in de vetverbranding. Hiervan kan je vermoeid en uitgeput raken en diverse andere lichamelijke klachten krijgen, terwijl je gewoon op een stoel zit! Ga je sporten op een inspanning die hoort bij je te hoge ademhaling, dan voelt dat ontspannend. Het kost dus veel energie en er is het gevaar dat je na het sporten hoog in je ademhaling blijft.

Wat is de Energy Control Methode?
Een wetenschappelijk getoetst systeem wat gebruik maakt van een speciale hartslagband, horloge en software. Hiermee kunnen we tijdens een rustmeting de ademfrequentie en hartslagvariabiliteit bepalen, waarmee je inzicht krijgt in je ademhaling, de bron voor een structurele verbetering van je conditie, herstel- en stressniveau en zelfs het bereiken van je ideale gewicht. De inspanningsmeting geeft je inzicht in jouw persoonlijke trainingszones, gebaseerd op je omslagpunt wat tijdens de test wordt bepaald. Hiermee kun je gerichter en meer gestructureerd trainen en rusten.

Voor wie?
• Marathonlopers die de man met de hamer niet willen ontmoeten
• Lopers die hun conditie structureel willen verbeteren
• Mensen die makkelijker willen afvallen
• Mensen die zich fit willen voelen

Hoe wordt er getest?
De rustmeting wordt zittend op een stoel uitgevoerd, waarbij je een speciale hartslagband draagt die met de pc communiceert. Tijdens de test worden je ademfrequentie, hartslagvariabiliteit en hartslagfrequentie gemeten. Ook worden je bloeddruk, saturatie, gewicht, BMI, spiermassa- en vetpercentage gemeten. De inspanningsmeting kan op een speciale fiets (binnen) of hardlopend (buiten op de atletiekbaan) afgenomen worden. Hier wordt ook gebruik gemaakt van de speciale hartslagband die met het horloge en de pc communiceert. Op basis van standaard inspanningsprotocollen wordt na een goede warming-up de intensiteit van het fietsen/lopen geleidelijk opgevoerd.
Op basis van de bevindingen van de rust- en/of inspanningsmeting krijg je een rapport met daarin de gemeten waarden, je persoonlijke omslagpunt en trainingszones, ademhalingsoefeningen, trainingsprogramma en een uitgebreide beschrijving van de tests. Je kunt met de resultaten meteen aan de slag.

Behoefte aan meer informatie?
Neem contact met ons op: tineke@runcoaching.nl.