Hoe gaat het testen in zijn werk?

Energy controlNa de ontvangst wordt het intakeformulier ingevuld en daarbij krijg je een drankje naar wens (geen koffie in verband met de mogelijke stijging van de hartslag). Met de gegevens van het intakeformulier krijgen we een beeld van je gezondheid en sporthistorie. Het ingevulde intakeformulier wordt gezamenlijk doorgenomen en op bijzondere zaken en risicofactoren wordt dieper ingegaan.
Daarna beginnen we met de rustmeting die ongeveer 10 minuten duurt en kijken daarbij naar een aantal fysiologische waarden.

Rustmeting algemeen: wat wordt er gemeten?

  1. Saturatie: zuurstof in het bloed gebonden aan het Hb (ijzer). Is deze verhoogd (99%-100%) dan is er sprake van onrust of stress, vaak in combinatie met koude handen en/of voeten. Er wordt dan teveel koolzuur (CO2) uitgeademd. Onder de 90% geeft een indicatie voor long- of hartproblemen en wordt er niet gestart met een inspanningstest. Iemand met een laag ijzer-niveau kan wel een goede verzadiging hebben maar heeft daardoor ook minder zuurstof in het bloed. De saturatiemeter en de EC-apparatuur geven beide de hartslag weer. Door met 2 verschillende systemen op hetzelfde moment te meten wordt de testkwaliteit verhoogt.
  2. Bloeddruk: er wordt geen inspanningstest gestart (of alleen submaximaal) als de bloeddruk te hoog is. Boven de 85 (mmHG/kwik druk) onderdruk of hoger dan 160 bovendruk is al een verhoogd risico, en dan gaat de inspanningstest niet tot maximaal. Bij een te hoge onderdruk wordt er geen inspanningstest afgenomen.
  3. Gewicht, vetpercentage en BMI.

Rustmeting met EC-apparatuur

  1. Rusthartslag: het aantal hartslagen per minuut in rust. Een hartslag boven de 90 in rust geeft de indicatie dat het lichaam in rust al hard aan het werk is.
  2. Hartslagvariabiliteit (HRV): het verschil tussen de tijdsintervallen tussen de verschillende hartslagen. Bij 70 slagen per minuut is een interval van ± 850 milliseconde de norm. Hoe meer de tijden verschillen van de ene hartslag naar de andere des te ontspannener en vitaler is de testpersoon. Een HRV in rust boven 50 msec. is goed; een HRV in rust lager dan 20 msec. is niet goed.
  3. Ademfrequentie: het aantal sets in- en uitademingen per minuut. Vanaf 15 keer per minuut is te hoog. Dat kan komen door stress of ziekte.
  4. Adempatroon: hoe lang duren een inademing en een uitademing en is er daarna een pauze of niet, of wordt er diep gezucht. Wachten na de uitademing is cruciaal voor rust en balans.
ECM testen

Een voorbeeld van een goed adempatroon en ritme

Verhoogde ademfrequentie en een patroon waarbij te snel weer wordt ingeademd, geeft onrust en klachten. Een hoge rusthartslag en afwijkingen op het ritme, zeggen iets over de staat van het lichaam. Is het lichaam in gevecht door stress of ziekte, dan overleggen we nog eens goed, voordat we de inspanningstest beginnen.

Inspanningstest met EC-apparatuur
Bij de inspanningstest zijn we op zoek naar het verloop van de verbranding. Hoe snel ga je al suikers verbranden en meer melkzuur aanmaken om inspanning te leveren. Hoe langer je in de vetverbranding blijft bij oplopende belasting, hoe beter. De fietsbelasting of loopsnelheid begint laag en wordt iedere minuut zwaarder tot we genoeg informatie hebben of totdat je aangeeft dat het te zwaar wordt of de tester vindt dat het niet meer verantwoord is. Is het maximale bereikt, dan fiets of loop je nog 3 minuten uit op 40% van het maximaal gehaalde vermogen. Daarna laten we je nog 3 minuten stil zitten. Wij doen dit bij iedereen op dezelfde manier waardoor de tests goed te vergelijken zijn.

Het volgende wordt tijdens de test continu gemeten en vastgelegd:

  1. Hartslagfrequentie en HRV
  2. Ademfrequentie
  3. Vermogen

Op basis van de ademfrequentie wordt daarna het persoonlijke omslagpunt (de anaerobe drempel) en de conditie bepaald.

Persoonlijk rapport
Na de test wordt meteen het rapport gemaakt en uitleg gegeven. In het rapport staat op welke hartslag je moet gaan bewegen en rusten om op een verantwoorde manier lichamelijk fit(ter) te worden. Het rapport geeft jouw persoonlijke hartslagzones aan waarop je maximaal rendement haalt uit je sportinspanningen. Ook bevat het extra informatie over de test, ademhalingstherapie, gebruikte begrippen en trainingsmogelijkheden. Je kan meteen aan de slag.

Meer weten? Neem dan contact op met Tineke.